Monday 28 November 2011
PSK- BUMI KITA, TANGGUNGJAWAB KITA...
Semoga kita sama-sama menjalankan tanggungjawab tersebut untuk kehidupan yang lebih selesa dan ceria …
Sunday 27 November 2011
PSK-ALAM SEKITAR TERJAGA,KEHIDUPAN BAHAGIA
Secara berkumpulan, anda dikehendaki menyediakan satu tugasan dengan mencari bahan dari alamat website yang diberikan.
- Kumpulan merah : Senaraikan jenis-jenis pencemaran. (http://anakbumi.malaysianumber1.com/jenis-jenis pencemaran)
- Kumpulan kuning : Nyatakan kesan pencemaran.
http://www.scribd.com/doc/6064805/kesan-pencemaran-alam-sekitar
- Kumpulan Oren : Nyatakan cara menjaga alam sekitar..(http://alamsekitarbmp.blogspot.com/p/langkah-untuk-menjaga-alam)
- Kumpulan hijau : Nyatakan kepentingan menjaga alam sekitar..(http://alamsekitarbmp.blogspot.com/p/kepentingan-menjaga-alam-sekitar).
- Kumpulan merah : Senaraikan jenis-jenis pencemaran. (http://anakbumi.malaysianumber1.com/jenis-jenis pencemaran)
- Kumpulan kuning : Nyatakan kesan pencemaran.
http://www.scribd.com/doc/6064805/kesan-pencemaran-alam-sekitar
- Kumpulan Oren : Nyatakan cara menjaga alam sekitar..(http://alamsekitarbmp.blogspot.com/p/langkah-untuk-menjaga-alam)
- Kumpulan hijau : Nyatakan kepentingan menjaga alam sekitar..(http://alamsekitarbmp.blogspot.com/p/kepentingan-menjaga-alam-sekitar).
Matapelajaran
|
:
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
| ||||||||||||||
Kelas
|
:
|
6 Bestari
| ||||||||||||||
Bil. Murid
|
:
|
35 orang
| ||||||||||||||
Masa
|
:
|
9.00 pagi – 10.00 pagi
| ||||||||||||||
Tarikh
|
:
|
7/5/ 2011
| ||||||||||||||
Tema
|
:
|
Hidup Bersama di Sekolah Dan Masyarakat
| ||||||||||||||
Topik
|
:
|
Keb Kebersihan dan Keceriaan Persekitaran
| ||||||||||||||
Subtopik
|
B Alam Sekitar Terjaga, Kehidupan Bahagia
| |||||||||||||||
Hasil Pembelajaran
|
:
|
Pada akhir aktiviti ini, murid-murid dapat;
| ||||||||||||||
1. Menyenaraikan kesan-kesan jika masyarakat tidak memelihara kebersihan dan keceriaan persekitaran
| ||||||||||||||||
2. Menjaga alam sekitar dengan bertanggungjawab
| ||||||||||||||||
3. Menghargai alam sekitar
| ||||||||||||||||
Isi Kandungan
|
:
|
1.Menerangkan kepentingan menjaga alam sekitar
2.Menyenaraikan kesan-kesan jika masyarakat tidak memelihara kebersihan dan keceriaan persekitaran
| ||||||||||||||
Penerapan Nilai
|
:
|
1. Bekerjasama
| ||||||||||||||
2. Bertanggungjawab
3. Menghargai
| ||||||||||||||||
Penyerapan Ilmu
|
:
|
1. Kemahiran mendengar
2. Kemahiran membaca
3. Kemahiran bertutur
| ||||||||||||||
Unsur Patriotisme :
|
1. Menyedari perlunya memelihara kebersihan dan keceriaan persekitaran
| |||||||||||||||
2.Bersama bertanggungjawab dalam menjaga alam persekitaran
| ||||||||||||||||
Pengetahuan Sedia Ada
|
:
|
Murid-murid pernah melihat melalui televisyen atau membaca surat khabar tentang bahaya demam denggi yang disebabkan oleh nyamuk aedes.
| ||||||||||||||
Bahan Bantu Belajar :
| ||||||||||||||||
Bil
|
Sumber
|
Kuantiti
| ||||||||||||||
01.
02.
03.
|
Lap top & LCD
Kertas Sebak
Pen marker
|
Satu
4 helai
4 batang
| ||||||||||||||
Kemahiran Generik :
|
1.Inkuiri penemuan
2.Kemahiran belajar
3.Kecerdasan pelbagai: verbal linguistik
4.Kajian masa depan
| |||||||||||||||
Pembelajaran Koperatif
|
:
|
Round table
| ||||||||||||||
Prosedur Pelaksanaan P&P
|
Elemen pengurusan pembelajaran bestari / kemahiran generik
|
Catatan
|
Set Induksi ( 5 minit )
Guru menceritakan tentang aktiviti gotong-royong. Seterusnya bertanyakan kepada pelajar tentang pengalaman mereka yang pernah menyertai aktiviti gotong-royong.
Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran pada hari ini.
|
KBKK:
Menghubung kait.
Kecerdasan pelbagai:
Verbal linguistik Interpersonal
KBF:
Menjana idea kemahiran
belajar
|
Nilai murni:
Kerjasama.
|
Langkah 1 ( 15 minit )
- Guru menayangkan video tentang penjagaan alam sekitar kepada murid-murid dan meminta murid menghayati tayangan video itu.
- Guru bersoal jawab dengan murid tentang tayangan video;
- Sikap yang terdapat dalam video tersebut? (jawapan: tidak mahu bekerjasama, tidak menjaga kebersihan)
3. Guru merumuskan jawapan murid berdasarkan tayangan video kepada murid.
|
KP :
- Visual ruang linguistik
- Interpersonal
- Verbal linguistik
KB:
- Memerhati,berfikir, menghubungkait, memperolehi maklumat, menyampaikan maklumat
|
Nilai:
Menghargai
BBB:
LCD & laptop, bahan catatan
|
Langkah 2 ( 15 minit )
- Guru membahagikan murid kepada 4 kumpulan dengan memberi tajuk tugasan masing-masing . Murid dibekalkan alamat website untuk mereka mendapatkan bahan.
* Kumpulan merah : Jenis-jenis pencemaran. (http://anakbumi.malaysianumber1.com/jenis-jenis pencemaran)
*Kumpulan kuning : Kesan pencemaran.(http://www.scribd.com/doc/6064805/kesan-pencemaran-alam-sekitar)
* Kumpulan hijau : Kepentingan menjaga alam sekitar.(http://alamsekitarbmp.blogspot.com/p/kepentingan-menjaga-alam-sekitar)
*Kumpulan Oren : Cara menjaga alam sekitar.(http://alamsekitarbmp.blogspot.com/p/langkah-untuk-menjaga-alam)
- Guru menyediakan 4 keping kertas sebak dan 4 pen marker kepada setiap kumpulan.
- Setiap kumpulan diminta menyenaraikan hasil yang telah dibuat bersama di atas kertas sebak dalam bentuk peta minda.
|
KBF:
-Meneroka idea, merancang dan mengurus aktiviti pemikiran.
-Pembelajaran koperatif dan kolaboratif
|
Nilai:
-kerjasama
BBB:
-Komputer & internet
-Kertas sebak
-Pen marker
|
Langkah 3 ( 20 minit )
- Wakil setiap kumpulan diminta membentangkan tugasan yang telah dihasilkan di hadapan kelas.
- Guru akan membantu murid menjelaskan lagi pembentangan yang diberikan.
|
- Pembelajaran koperatif dan kolaboratif.
KP:
-verbal linguistik
|
Nilai:
-Kerjasama
|
Penutup ( 5 minit )
- Guru membuat rumusan tentang hasil pembelajaran dengan memberi dorongan kepada murid supaya sentiasa peka dan mengambil berat terhadap aspek kebersihan dalam kehidupan.
Tugasan lanjutan:
- Guru meminta murid menyediakan karangan bertajuk : Kepentingan menjaga alam sekitar.
|
KBKK:
-Membuat kesimpulan.
|
Subscribe to:
Posts (Atom)